Marie Nanette

tirsdag, september 19, 2006

Air condition - en velsignelse eller forbannelse?

I Kairo er det varmt. Veldig varmt. I går satt jeg i en taxi i 45 minutter med fire andre. Taxiene i Kairo er små, og trafikken stod helt stille klokka tre på ettermiddagen. Vi hadde valget mellom å rulle ned vinduet og puste inn tvers igjennom forurenset luft, eller ha vinduet oppe, og bare puste inn sigarettrøyken til taxisjåføren. Vi valgte det første. Og kom hjem med såre halser...

Når vi skal ut og gå må vi beregne ekstra god tid, ikke bare på grunn av at det kan ta litt tid å krysse gata, men for at vi ikke trenger å gå så fort at vi er helt utsvettet når vi kommer fram. Men vi har lært oss til å prøve å være inne midt på dagen når varmen er som verst. Og det er jo ikke noe problem i og med at skolen har begynt.

På skolen er det kaldt. I går satt jeg i 45 minutter i det lille klasserommet og frøs. Jeg hadde lagt igjen genseren hjemme, og bestemte meg for å komme godt forberedt i dag. Dermed troppet jeg opp med både bukse, sko med sokker i, og collegegenser. I dag frøs jeg mer enn i går. Folk er i ferd med å pådra seg forkjølelser, og planlegger skjerf i morgen.

Her er det enten - eller. Vanskelig å si om air condition er min venn.

12 Comments:

  • oi, så håpløst. Eller, det er jo ikke håpløst, men litt frustrerende kanskje? kos deg i varmen du.

    By Blogger Linda Therese S. G., at 8:30 p.m.  

  • Ifølge ei gammal tante har man to valg: air-condition/døden! Eller:
    air-condition/vifte!
    Jeg foretrekker det siste.
    Her på kontoret har vi fullt anlegg gående og stakkars meg har vifte i tillegg!
    Kolleger tar på lusekofte og skjerf når de nærmer seg pulten min... og der sitter jeg og blomstrer i bare T-skjorte midt i blæsten! Deilig!
    Hadde jeg jobbet i varmen som du gjør, hadde valget vært både air-condition, vifte, masse isvann og is!
    Man skal da trives og ha det bra, skal man ikke Marie?
    Klem og gode råd fra tante Liss'n

    By Anonymous Anonym, at 1:12 p.m.  

  • Hehe, det er bra, Liss'n! Det er klart man skal trives:-) Jeg er nok en frysepinne i forhold til deg da, ja. Air-condition, vifte, vann og is hørtes litt mye ut for meg. Men is hørtes veldig bra ut - takk for gode råd!

    By Blogger Marie Nanette, at 1:15 p.m.  

  • Jeg er tilbake, og det er morsomt å lese hvordan du har det i en heeeeelt annen hverdag enn den vi har her! Jeg må si det høres veldig spennende ut. Si fra om du ender opp med å bruke det flotte sjalet du fikk da!! ;)

    By Blogger mie, at 2:19 p.m.  

  • Pass deg for air condition!!! ü

    Pådro meg en 3 uker lang forkjølelse etter å vært utsatt for air condition på flyet......var kanskje litt dumt å sitte der iført shorts og t-skjorte....

    Høres ut som at gjennomsnittstemperaturen er behagelig da! ...mellom det å svette og fryse altså...ü

    By Blogger Tor Gunnar, at 8:01 a.m.  

  • Skulle gjerne bidratt med ullsokkar...Elles er Bjølsen gult, rødt og grønt om dagen!! Lei meg for at du går glipp av den (stort sett) herlege hausten her!!! Takk for velvalgte ord i går Marie :)

    By Anonymous Anonym, at 5:36 p.m.  

  • Forresten....bare hiv på deg burkaen - den skal visst varme sies det. ü

    By Blogger Tor Gunnar, at 12:49 a.m.  

  • Larry!
    Her får jeg som siste i rekken vite at du blogger! Håvard er blitt en mellommmann som oppdaterer meg om ting og tang! Jaja.. Jeg ser du har kommet i stand, og nå har du vel besøk fra jentene?! Dere er nok en hit der nede, setter seg nok fast litt mat i barten når dere vimser bortover gatene ;) Håvard driver litt lobby virksomhet ang. å bli med til Afrika forresten, så kanskje vi sees der! :)

    Oppdater bloggen din oftere fremover da, så skal jeg følge med!

    PS: Grattis med *slett om det er uoffisielt* tantebarnet! :)

    By Anonymous Anonym, at 3:04 p.m.  

  • Ja, nå er det endelig offisielt: Jeg skal bli tante!! Tenk det, har skjønt på andre at det er noe helt spesielt, og det tror jeg på. Dette blir stas!

    Ellers var det ikke meningen å holde bloggen min hemmelig for deg, Peter... men godt at det er ordnet opp! Hadde vært gøy om du ble med til Kenya, forresten! Skal prøve å oppdatere jevnlig, men nettet her er litt ustabilt, skjønner dere.

    Å ja, Cecilie, ullsokkar hadde vært midt i blinken! Kanskje litt varmt, men dog:-) Bra å snakke med deg, ja, gleder meg til flere msn-dater!

    By Blogger Marie Nanette, at 4:48 p.m.  

  • Hei Mie.
    Er helt enig med deg naar det kommer til air condition. Den gjoer deg ikke bare syk, den oeker stroem regningen ganske saa mye ogsaa... naa er det endelig blitt litt kaldere her i Arizona, temperaturen ligger paa rundt 30-35 grader om dagen, og rundt 20 paa natta, saa ari condition er ikke saa noedvendig lenger...
    Det er veldig goey aa lese om hva du gjoer der borte, og det virker som om du koser deg. Naar skal du hjem???
    Klem fra den kusinen som bor i Arizona.

    By Anonymous Anonym, at 10:52 p.m.  

  • Hei Isabell!

    Så koselig med kommentar fra deg:- Oj, blir det høye strømregninger av air condition? Ja, ja, vi har betalt 100 kr for strøm, søppelservice og gass, så prisnivået er kanskje litt annerledes her... Jeg skal hjem 22. desember. Kommer du hjem til jul?

    Håper du koser deg i Arizona!

    Klem Marie

    By Blogger Marie Nanette, at 10:25 a.m.  

  • Hei Mie.

    Grattulerer saa mye med dagen. Haaper du har en kjempe fin bursdag...
    Ja, air condition gir en ganske saa hoey stroemregning...
    Kommer hjem til jul jeg ogsaa, tror jeg lander hjemme den 16 desember om jeg ikke husker helt feil...
    Koser meg masse i Arizona, og tiden gaar utrolig fort her.

    Klem Isabell.

    By Anonymous Anonym, at 10:53 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home